Українська мова 7 клас

 25.04.22



Прочитайте вголос текст. Знайдіть сполучники сурядності. Дослідіть, що вони з’єднують.

У Софії Київській вражають відвідувачів не тільки мозаїки, але й чудові фрески. На стінах або арках юрмляться образи святих. Вони неначе звертаються до нас або крізь віки, або крізь сучасність і про щось розповідають. Яке ж враження справляли вони на середньовічних людей!
Експресивні малюнки, виконані художниками високого класу, мали за мету не тільки оздоблення храму, але й створення урочистої краси (З журналу).

З’ясуйте значення сполучників сурядності (єднальних, протиставних і розділових), скориставшись схемою «Групи сполучників сурядності за значенням».

Групи сполучників сурядності за значенням

                                                 Сполучники сурядності

єднальні

протиставні

розділові

виражають єднання або приєднання

виражають протиставлення або зіставлення

виражають несумісність понять або чергування явища

і, й, також, не тільки... але (а) й, ні... ні

але, та (в значенні але), проте, зате, однак

або, чи, то...то, або...або, чи то...чи то, чи...чи

 

Виконайте вправу
Замініть слова і словосполучення синонімічними фразеологізмами із довідки. Виділіть сполучники сурядності, указавши на групу за значенням.


Завжди, як-небудь, назавжди, віддано, несподівано, неуважно слухати, усе без винятку, скрізь, дуже бідний, слабохарактерний, виражати гнів.


Довідка: вірою і правдою; метати громи і блискавки; і вдень і вночі; то сим, то тим боком; ні риба ні м’ясо; ні думано ні гадано; уздовж і впоперек; в одне вухо впускати, а вдруге випускати; віднині й довіку; від і до; і босий і голий.

Дослідження-відновлення


 Прочитайте речення, уставляючи пропущені розділові знаки і замість крапок варіанти сполучника і (й). Свій вибір обґрунтувати.
1) До 1800 року у «Софіївці» було створено штучні скелі… гроти.
2) Міфологічні герої… сюжети мають між собою часові… територіальні зв’язки.
3) Багато умільців займалися художньою обробкою каміння, виготовляли гранітні столи… вази, лави… п’єдестали, колони… сходи.
4) Від входу в парк углиб комплексу веде головна алея, обсаджена каштанами… тополями.
5) Територія між Нижнім… Верхнім ставами наймальовничіша… має багато художньо виконаних споруд.
6) Основна композиція парку складається з водної системи — озер, водоспадів… цілої мережі каналів.
7) «Софіївку» називають храмом природи, поемою з каменю, води, землі, архітектурних споруд… скульптур (За О. Се-даком).

 Сполучник і вживається, щоб уникнути збігу приголосних, важких для вимови:
1) після приголосного перед словом з початковим приголосним звуком (Інтер’єр Успенського собору просторий і світлий);
2) після паузи, що на письмі позначається крапкою, комою, крапкою з комою, двокрапкою, перед словом з початковим приголосним звуком (Собор стоїть на Почаївській горі, і видно його з далеких місць Тернополя);
3) на початку речення (І до наших днів збереглися розписи Успенського собору);
4) при зіставленні понять (дні і ночі; батьки і діти);
5) перед словом, що починається на й, є, ї, ю, я (Почаївська лавра і її споруди становлять значний інтерес з технічної точки зору).

Сполучник й уживається, щоб уникнути збігу голосних:
1) між голосними (Зовнішній вигляд собору запам’ятовується чуттєвою насиченістю декору й орнаментальністю);
2) після голосного перед приголосним (Архітектура Успенського собору вражає своєю величністю й монументальністю).

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова 5 клас

Українська література 6 клас. Клим Джура – рятівник світу. Еволюція Клима від боягуза до супергероя.

Українська мова 7 клас