Українська література 8 клас

 02.11.2021



                                                         Свою Україну любіть, Любіть її... Во время люте,

                                                          В остатню тяжкую минуту  За неї Господа моліть...                

                                                                                                   (Тарас Шевченко)                                   

Нову тему сьогодні дозвольте розпочати не не поезією, а листом… Бо в листах людина відкриває  найсокровенніше. В одному такому листі до приятеля  А.Лизогуба Шевченко  в 1848 році писав: «Бодай і ворогові моєму лютому не довелось так каратись,  як я тепер караюсь. Усі лиха упали на мою голову. Одне вже, що нудьга і безнадія давить серце, а друге: нездужаю з того дня, як привезли мене в сей край... Сей і другий місяць я ще буду в Орській кріпості, то напишіть знов хоч стрічечку, бо тільки Бог святий знає, як я радію, коли дійде до мене хоч одне слово з моєї рідної країни...».

Рядки ці свідчать про глибокі патріотичні почуття поета до України, про гіркі роздуми над своєю долею,   про те, що не злоба і ненависть, а любов жила в його серці у скрутний час випробувань. Про  всі ці  почуття  йдеться у  поезії  “Мені однаково” -  яка  і   є темою нашого уроку. Запишіть її.

Епіграф демонструє  нам громадянську позицію людини,  як один із проявів  її духовності, патріотизму,  допомагає   усвідомити  місію поета в житті суспільства, як  і власну.

1.     Пригадайте за яких обставин Шевченка було ув'язнено до каземату. Скільки творів налічує цикл?. Назвіть декілька.

 

проблемна ситуація

Шевченко завжди мріяв жити тут, в Україні І раптом  він  все-таки пише в холодному карцері: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні чи ні»!?

-  Як ви розумієте ці слова? Чому так пише великий  Кобзар?Що ж  змусило Шевченка написати такі гіркі слова? Чи  йому справді  байдуже до України?

Виразне читання поезії «Мені однаково, чи буду…»   с. 37

 Завдання : спробуйте передати відчуття, що переживав поет під час написання.               - Яким уявляється вам поет під час написання цього твору?


1. Робота з текстом твору

 Яким настроєм пройнята поезія?

Пригадайте,  в  яких життєвих обставинах був  написаний вірш «Мені однаково...»

Над чим Тарас  Шевченко розмірковував у творі?

Чим зумовлений, на вашу думку, саме такий початок: «Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні...» ? 

На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом.

 Як протиставляються дві змістових частини у поезії і як формують вони  головну думку твору?

  Які образи є у поезії, крім ліричного героя? 

 

- роль повторів слова : «ОДНАКОВО» Дана поезія – це  глибокі  внутрішні переживання героя. Тут є поєднання особистого і громадянського.

 

А слово «ОДНАКОВО» звучить п’ять разів, бо має такі смислові відтінки значень:

1 однаково – спокійно, врівноважено;
2 однаково – байдуже, зневажливо;
3 однаково – висновок, підсумок;
4 однаково - пристрасно, рішуче, з болем; нестримно;
5 однаково – стримане ридання, емоційно;
Слово  вчителя: Отже, слово однаково змінює настрій і зміст поезії – герой , як і поет - переходить від  вдаваної байдужості, пригніченості – до палкого заклику. Бо останній рядок вірша “Ох, не однаково мені”, –це крик згорьованої душі, її стогін і ридання, що рвуться назовні.

 

Виконайте тестові завдання за посиланням

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5830012

 


 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова 11 клас. Правила побудови складних речень. Логічні помилки в складних реченнях.

Українська література 11 клас. Ліна Костенко « Недумано, негадано…», « По сей день Посейдон посідає свій трон…»