Українська література 8 клас
02.11.2021
Свою
Україну любіть, Любіть її... Во время люте,
В
остатню тяжкую минуту За неї Господа
моліть...
(Тарас Шевченко)
Нову тему сьогодні дозвольте розпочати не не поезією, а листом… Бо в листах
людина відкриває найсокровенніше. В одному такому листі до приятеля А.Лизогуба Шевченко в 1848 році писав: «Бодай і ворогові
моєму лютому не довелось так каратись,
як я тепер караюсь. Усі лиха упали на мою голову. Одне вже, що нудьга і
безнадія давить серце, а друге: нездужаю з того дня, як привезли мене в сей
край... Сей і другий місяць я ще буду в
Орській кріпості, то напишіть знов хоч
стрічечку, бо тільки Бог святий знає, як
я радію, коли дійде до мене хоч одне
слово з моєї рідної країни...».
Рядки ці свідчать про глибокі патріотичні почуття поета
до України, про гіркі роздуми над своєю долею,
про те, що не злоба і ненависть, а любов жила в його серці у
скрутний час випробувань. Про всі
ці почуття йдеться у
поезії “Мені однаково” - яка
і є темою нашого уроку. Запишіть
її.
Епіграф демонструє нам громадянську
позицію людини, як один із проявів її духовності, патріотизму, допомагає
усвідомити місію
поета в житті суспільства, як і власну.
1.
Пригадайте
за яких обставин Шевченка було ув'язнено до каземату. Скільки творів налічує
цикл?. Назвіть декілька.
проблемна ситуація
Шевченко завжди мріяв жити тут, в Україні І раптом він все-таки пише в холодному карцері: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні чи
ні»!?
- Як ви розумієте ці слова? Чому так пише великий Кобзар?Що ж
змусило Шевченка написати такі гіркі слова? Чи йому справді
байдуже до України?
Виразне читання
поезії «Мені однаково, чи буду…» с. 37
Завдання
: спробуйте передати відчуття, що переживав поет під час написання. - Яким уявляється вам поет під час написання цього твору?
1. Робота з
текстом твору
Яким настроєм пройнята
поезія?
Пригадайте, в яких життєвих обставинах
був написаний вірш «Мені однаково...»
Над чим Тарас
Шевченко розмірковував у творі?
Чим зумовлений, на
вашу думку, саме такий початок: «Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи
ні...» ?
На скільки частин
можна поділити поезію? Прогляньте за текстом.
Як протиставляються дві змістових частини у
поезії і як формують вони головну думку
твору?
Які образи є у поезії, крім ліричного героя?
- роль повторів
слова : «ОДНАКОВО»
Дана поезія – це глибокі
внутрішні переживання героя. Тут є поєднання особистого і
громадянського.
А слово «ОДНАКОВО»
звучить п’ять разів, бо має такі смислові відтінки значень:
1 однаково – спокійно, врівноважено;
2 однаково – байдуже, зневажливо;
3 однаково – висновок, підсумок;
4 однаково - пристрасно, рішуче, з болем; нестримно;
5 однаково – стримане ридання, емоційно;
Слово вчителя: Отже, слово однаково
змінює настрій і зміст поезії – герой , як і поет - переходить від вдаваної байдужості, пригніченості – до
палкого заклику. Бо останній рядок вірша “Ох, не однаково мені”, –це
крик згорьованої душі, її стогін і ридання, що рвуться назовні.
Виконайте тестові завдання
за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5830012
Коментарі
Дописати коментар