Тема: Уживання займенників для зв’язку речень у тексті. Морфологічний розбір займенників. Українська мова 6клас
Тема: Уживання займенників для зв’язку речень у тексті. Морфологічний розбір займенників
1.Експрес-опитування ( усно )
1. Яка частина мови
називається займенником? Що спільного й відмінного в значенні займенника й
іменника, займенника і прикметника, займенника й числівника?
2. На які групи за значенням поділяються займенники?
3. Які морфологічні ознаки властиві займенникам?
4. Як змінюються займенники?
5. На що вказує зворотний займенник себе? Як він змінюється?
6. Чим відносні займенники відрізняються від питальних? З якою метою вживаються
відносні, а з якою — питальні?
7. За допомогою чого і яким способом творяться заперечні й неозначені
займенники?
8. Назвати основні орфограми в заперечних і неозначених займенниках.
Проілюструвати відповідь власними прикладами.
9. Чим відрізняються особові займенники в родовому відмінку його, її від присвійних?
10. Яку роль виконують займенники в нашому мовленні?
2.Творче спостереження на основі зіставлення
Прочитати репліки
діалогу. Чому в першому варіанті вжито займенник ви з великої літери, у другому
— з маленької?
Назвати учасників розмови.
1) — Як Вас звати, скажіть, будь ласка!
— Лоза Роман Сергійович.
— Скільки Вам років?
— 23.
— Як довго у Вас болить рука?
— Майже тиждень.
2) — Хотів би з вами познайомитися. Мене звати Ігорем.
— Я — Сергій. А це мій брат Сашко.
— Мені про вас багато розповідали!
— Приємно чути.
Увага! Особовий займенник ви , може виступати як форма пошанної однини,
тобто займенник стосується тільки однієї особи для вираження пошани,
увічливості. Він уживається замість особового займенника 2-ї особи однини ти
для вираження ввічливості при зверненні до незнайомої людини, до старших, до
батьків тощо.
3.Навчальне редагування ( усно)
Прочитайте текст. Зверніть увагу на надмірне невмотивоване
вживання особового займенника він. Уставіть замість нього іменники Шевченко, Тарас, хлопець.
У ранньому дитинстві в нього виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою
він розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником,
він навчався у трьох церковних малярів, але вони не виявили в нього здібностей.
Вечорами, деколи й ночами, виконавши всю загадану роботу, він нишком брав
книжки з панської бібліотеки і перечитував, поринаючи у невідомі світи і
забуваючи про своє гірке життя. Незабаром він і сам почав складати вірші.
Переливати свої думки у слова було неабиякою втіхою для нього (З підручника).
Зверніть увагу:
лексичне значення слова нишком:
1. Тихо, причаївшись, мовчки.
2. Крадькома, потай, щоб інші не бачили, не знали.)
Морфологічний
розбір займенників
ü Ознайомтеся з усним та письмовим зразком морфологічного розбору на сторінці підручника 154.
Випишіть займенники. Зробіть морфологічний розбір виписаних слів, скориставшись алгоритмом.( с. 154)
Мою увагу привернув собака. Я остаточно
переконався, що він чекає парусника. Це дуже зацікавило мене, і мої очі вже не
стільки дивилися на розбурхане море, скільки стежили за собакою та за
парусником. Вже і в школу було пора, але не міг же я піти, не дізнавшись, чим
усе це закінчиться!
І раптом сталося те, чого я боявся. Величезна пінява хвиля несподівано з
громовим гуркотом ударила об причал, розсипалася десь аж під небом густими
бризками, в яких заграли всі кольори веселки, важко осіла і покотилася назад у
море (За Д. Ткачем).
Коментарі
Дописати коментар